Walvissen en Orka's

6 september 2014 - Telegraph Cove, Canada

Vandaag weer vroeg uit de veren om het zeeleven te gaan bewonderen. We stappen op 08.30 op de boot van Kaptein Roger en een bioloog. We varen uit de haven met mooi zonnig weer. Naar een paar minuten komen er al wat dolfijnen voorbij en naar circa 15 min spotten we een groot aantal zeeleeuwen en een stuk of 5 walvissen welke rustig rond zwemmen. Ze laten zich zien door stukje boven water te komen, wat water zo'n 2 mt hoog te spuiten en af en toe een staart, ze hebben vandaag niet van die sprongen welke we al eens hebben gezien. Het zijn de bultruggen welke groter zijn als een bus en rond  de boot zwemmen. De zeeleeuwen zijn volgens de bioloog zwaar gefrustreerd vandaar het harde roepen, wel gaaf om te horen. De bioloog en Kaptein maken foto's van de staarten van de walvissen om zo in de gaten te houden welke er zijn, waar ze heen zijn geweest en hoe oud ze zijn. Hij heeft dus ook een fotoboek met staarten waar hij ze dmv een nummer kan herkennen. Toen op om Orka's te zien. Tijdens deze vaart komen we nog een blije walvis tegen welke ons trakteerde op een show waar hij met staart en vinnen op het water aan het slaan is. Een geluid dat km ver te horen is. Om de hoek komen we daar waar de Orka's jagen. Er zijn, zoals de bioloog verteld, 3 soorten Orka's. Ze eten allen iets anders en spreken ook een andere taal. Vandaag zij de Orka's welke wel wat groot spul wil eten bv zeeleeuw, walvis, van dat kaliber. We Gspotten er een stuk of drie die volgens de Kaptein achter een walvis aan het jagen zijn. Contestant rondjes in de het zwemmen. Wij zien ze wel maar in tegenstelling tot de walvissen verplaatsen ze zich zeer snel en kunnen we ze dus moeilijker fotograferen.
Naar de Orka's naar de zeearenden. Op een eiland voor de kust broeden ze en we kunnen daar mooi langs varen. Ze vliegen net weg en dan zie je pas hoe groot deze zijn.
Bij terugkomst in de haven drinken we wat koffie en praten naar. Hans komt ook nog even langs en dan vertrekken we richting Torfino. Dit is zo'n 475 km verder op het eiland. We rijden er de helft af en slapen op de camping Miracel beach, zoals de naam aangeeft aan het water. Het weer is perfect en kunnen lekker buiten eten en Skip.bo spelen bij het kampvuur.

1. Wilma en Ad:
    9 september 2014
    Wat een prachtige dingen zien jullie allemaal, dit wordt een reis die jullie niet zomaar gaan vergeten, buiten de kapotte sleutel, koelkast, vriezer, spiegel, etc... :-))
  2. Beppie:
    9 september 2014
    echt geweldig om deze giga dieren in het wild te zien
    beetje jaloers !!!!!!
  3. Gerard en Ida:
    9 september 2014
    Het is geweldig om alles te lezen en de foto's te zien.het is een schitterend land..
  4. Tom van de Wege:
    9 september 2014
    Jullie zien wel veel grote dieren daar op het water.
    Als jullie terug zijn, verwacht ik wel een fotosessie.

Cobie