Op weg naar Torfino.

8 september 2014 - Tofino, Canada

Vandaag gaan we verder naar Torfino. Het is perfect weer dus de korte broek kan aan. Onderweg stoppen we even in Coombs. Daar is een koffie tent waar geiten op het dak lopen te grazen. Ze hebben daar een heel dorpje gemaakt met winkeltjes. Het is een echte toeristische trekpleister. Op de snelweg staat zelfs aangegeven " Goats in The roof", moet je in NL eens voor elkaar proberen te krijgen.
Wat opvalt is dat er in de winkels of alles in groot verpakking zit, bv pindakaas in kilo verpakkingen of dat het in grote getale staat opgesteld. Als je in dit soort landen iets te verkopen heb gaat dat dus "groot"
We zijn verder gereden en kwamen aan bij een ander leuk iets "hole in The wal" 10 min lopen en daar is deze mooi te zien wat de natuur kan bewerkstelligen.
Hierna verder naar Torfino. Het werd steeds slechter weer toen we in de buurt kwamen. Torfino is het meest westelijke deel van Canada waar er volop wordt gesurfd. De types die daar rond lopen zijn dus echte van die losgeslagen personen welke in busjes naar het strand komen en zo leven. Is denk ik het Miami van Canada maar dan minder decadent. Doordat er laaghangende bewolking was ervaren wij Torfino niet zo leuk. Was niet veel te doen, slecht zicht dus strand was saai. Wat wel mooi was om te zien waren de Indianen welke naar de reservaten voor de kust gingen. Auto's reden af en aan met Indianen welke boodschappen bij hadden en in de boten laden. Zo'n reservaat had ik wel eens willen zien.
Wat ons verder op viel was dat er rond Torfino allemaal verkeersborden staan met een tsunami waarschuwing. Er is een heel evacuatieplan gemaakt waar mensen heen moeten vluchten als er een aan komt.
Hebben de zalm van Hans op de Sinjoor manier klaar gemaakt in de aluminium folie op de BBQ en buiten bij het kampvuur opgegeten.

Maandag zijn we vertrokken naar de hoofdstad van British Columbia, Victoria. Stad met ruim 300000 inwoners op Vancouver island. Onderweg zijn we nog in een tropisch regenwoud geweest waar je dmv een houten vlonder pad doorheen kon lopen. Er staan daar mega grote bomen in en dichte begroeiing. Hierna hebben Dave en Gonny de grootste geocache van Canada en de 1 naar best bekeken ter wereld. Wij snappen dat allemaal niet heel goed maar we worden er steeds slimmer in en Nellie, die ik reeds Winnetoe noem is goed in het zoeken er van. De cache was opgeslagen in een grote kist bij een Nederlands winkeltje. Heb even staan te praten met de eigenaar en een man die al sinds 1968 in Canada woont. Je ziet dat dit er heel veel zijn die Nederlandse voorouders hebben en dan toch nog de Calvé pindakaas, sambal, ketjap en drop willen hebben uit Nederland.

Zijn nog even langs een plaatsje genaamd Ghemainus gereden. Dit dorpje staat bekend om zijn muurschilderingen. De Canadese regering heeft in 2000 subsidie gegeven aan de Japanse gemeenschap voor dit. Kunstenaars uit Japan hebben door heel het dorpje deze schilderingen gemaakt. Dat maakt het mega gezellig. In het dorpje staat ook nog het kleinste hotel te wereld en dat maakt het weer af.

Morgen, dinsdag gaan we Victoria verkennen. Naar huis gaan komt wel dicht bij nu.

1. Beppie:
    9 september 2014
    nu al naar huis bijna ,,wat gaat het snel he geniet van de laatste dagen
  2. Lian:
    9 september 2014
    Geweldig om te lezen wat jullie allemaal zien.
  3. Riak:
    9 september 2014
    wel leuk allemaal ,geniet nog maar even xxx