Inside Passage

3 september 2014 - Prince Rupert, Canada

De 3e vrijwel geheel besteed aan de tocht naar Prince Rupert, zo'n 455 km. Tussentijds even R wat boodschappen gedaan en een sleutel bij laten maken voor de bagage ruimte. We staan met de camper op circa 20 min rijden vanaf de Ferry naar Port Hardy op Vancouver eiland.
De 4e moeten we rond 05.30 bij de boot zijn, om 7.30 vertrekken we. Het is koud en het zicht matig maar het wordt per minuut beter. We hebben speciale stoelen gereserveerd (lig met voet steun) welke zich bevinden helemaal voorin, op de voorste rij, van het schip en kunnen dus daar op rustig uitkijken over het water en slapen, was een korte nacht.
De kapitein komt als snel met de mededeling dat er walvissen zijn gespot, iedereen er naar toe kijken en ze volgen zich met enige regelmaat op. Er is er zelfs een die een voorstelling  weg geeft met zweefduiken, vingeklap, staartgeklap en sierduiken. We hebben ze op de foto en dit zie je alleen maar op tv, maar nu in het echt. Tussendoor komt er ook nog een zeehond met zo'n 100 km per uur voorbij zweven, dit gaat zo snel en ik schat dat hij steeds 20 mt  vliegt, onbeschrijfelijk. We lunchen aan dek en eten daar onze eerste zalm. We varen verder daar smalle kloven en komen langs een nederzetting met een vuurtoren. Het is een mooi gekleurd geheel wat zo tegen een berg is aangeplakt. Rond 16.30 meren we aan op Bella-Bella om mensen er af te laten en in te laten schepen. Het is inmiddels zo warm dat de jassen al een tijd uit zijn en we lekker aan dek zitten. We kijken in Bella-Bella uit over een baai waar de zalmen voor de migratie de rivier op gaan. Er springen daar wel 20 tot 30 zalmen constant uit het water om dan weer sierlijk onder te duiken. Hier hadden we moet vissen, dan hadden we wel wat gevangen, denk. Er waren een 4 tal bootjes aan het vissen en deze vingen goed. Grote zalmen werden er binnen getakeld, schitterend gezicht.
Zijn rond 18.00 uur verder gevaren naar Port Hardy waar we om 23.30 aankwamen. We hebben op de boot veel gezien en ook lekker geslapen op onze stoelen. Was een lange dag. Overnacht op een camping in Port Mc.Neil bij een golfbaan......
De 5e uitgeslapen en naar het ontbijt wilde we gaan golfen en Dave en Gonny wilde gaan geocachen. Bij navraag over de golfbaan kwam naar voren dat deze niet was onderhouden en gemaaid. Helaas dus, niet golfen in Canada. Zijn toen naar Telegraph cove gereden op het oosten van het eiland. Een dorpje met zo'n 20 huizen maar zeer pittoresk. Naar lekkere koffie te hebben gedronken, ze hebben namelijk vrijwel overal die smerige doordruipen koffie, hebben we door het dorpje gewandeld. We kwamen op een gegeven moment in gesprek met een man die ouders had uit Nederland en Duitsland en die al 14 jr in Canada leefde, Hans was zijn naam. Hans van 60 jr was klusjes man bij het resort en had een leven als een luis op een zeer hoofd. Kon nog redelijk Nederlands en had het wel naar de zin bij ons. Dorpje was klein dus Hans zagen we wel 10 keer voorbij komen en steeds een praatje. Zijn moeder woont op in Limburg dus onze Limburgse vrienden hadden ook een klik met deze. We konden hem dus ook vragen wat leuk was enz enz. We hebben eerst een Orka safari geboekt en we gaan zaterdag om 09.00 uur Orka's spotten en wat al dan niet meer.
Naar het boeken kwamen we Hans weer tegen en hadden het over het vissen. Hij was geweest en had zalm gevangen. Wij klagen dat we niets hadden gevangen waarop Hans ons aanbood om wat zalm te komen brengen. En ja hoor hij bracht 4 mooie moten voor ons langs. Hebben we dan toch onze zalm. Zijn verder met Hans en zijn hond naar het strand geweest. Onze avond: we hebben Skip.bo geleerd en spelen dit zo s'avonds bij het vuurtje buiten onder de bomen. Kortom weer een grandioze dag met mooi weer. BBQ aangehad en buiten gegeten. Morgen Orka's gaan spotten :-)

01-09-14 V
Richting Alaska

Vandaag gaan we richting Alaska. Zo'n 325 km rijden in steeds minder bevolkt gebied. Op de route komen we bij een rivier waar de zalm zijn weg in moet vinden en waar de plaatselijke bevolking, Indianen mogen vissen. Ze mogen niets verkopen maar alleen voor eigen gebruik. Er word hier op een geheel nieuwe wijze gevist, met een schepnet. De Indiaan van fors formaat (zie foto) hangt nonchalant over een rand, vastgebonden aan een touw mocht hij in het water vallen, (alsof dat gaat helpen)'en kijkt naar een bepaald soort zalm, ze mogen niet alle soorten vangen, en schept deze er uit. Geeft een klap op de kop en het is gebeurd. Hij had er vandaag al z'on 20 gevangen.
Vervolgens zijn we naar een historisch Indianen dorp gegaan en naar een ander oud dorpje. Verder richting Stewart aan de grens met Alaska. Onderweg lopen er met regelmaat zwarte beren over de weg, een zelfs met 3 jonkies. Plots zien we dan een grizzli beer maar deze duikt weg. Op een gegeven moment komen we bij een brugje waar er naarst de vangrail een grizzli staat en welke spontaan op de vangrail gaat zitten. Kijken verder en er staat een beer een zalm te fileren en consumeren en er komt er nog een bij, dus 3 beren bij elkaar. De beer op de vangrail denkt, ik ga naar de mensen en Nellie, we nog denk aan haar ontmoeting met de Elk springt in de camper wat Dave alle zijlen bij moet zetten om niet over Nellie heen te rijden :-)
Komen laat aan in Stewart en is slecht weer. Morgen naar Alaska.

1. Beppie:
    9 september 2014
    was ik er maar bij ""walvissen;;; super