Alaska

2 september 2014 - Stewart, Canada

Om 6 uur uit bed en naar Alaska. We rijden naar Hyder, net over de Amerikaanse grens. Het is mistig en de wolken hangen laag, je krijgt zo een decor van de Lord of The rings. We gaan naar de rivier waar de beren zelf komen vissen. Ze zijn er altijd in de vroege ochtend en eind van de middag/ begin avond. We hebben er bij de rivier geen gezien. Gingen op de   parkeerplaats ontbijten en Dave zegt droog, daar loopt een grizzli. En ja hoor, iedereen staat aan de rivier en de beer loopt gezellig op 10 meter van onze camper voorbij, je ziet de natuur  laat zich niet regelen. Het was een grote vrouwtjes grizzli die lekker bessen ging eten en geen zin in zalm had.
De zalmen in de rivier zijn bezig met hun migratie. Ze komen tegen de stroom in naar hun geboorte grond om daar eitjes te leggen en bevruchten en sterven dan. Dit gebeurd in grote getale en de beren, meeuwen en roofvogels doen zich er goed aan. Overal liggen dan ook half aangevreten zalmen die de beren achter laten en waar de rest zich tegoed aan doet.
We zijn verder de zalm gletsjer op gereden, 30 km op onverharde weg om op een perfect zicht te hebben. We stonden op een berg waar je perfect zicht had en je een schitterend beeld had op de gletsjer met zijn witte en blauwe kleur en de structuur van schuim gebak.
In de middag naar beneden gereden en nog even door Hyder gelopen. Er wonen daar in de zomer 100 man en in de winter 60. Het stadje is gewoon een spook stadje met een paar toeristen winkels en een kroeg. Als je in Hyder bent geweest moet je in de plaatselijke kroeg, welke binnen is bekleed met briefgeld bezoeken. Waarom bekleed met briefgeld? Als de mensen zilver gingen zoeken wisten ze dat ze geheel platzak terug konden komen en dat geld diende er voor dat ze toch iets konden eten en drinken. Je moet in de kroeg een drankje drinken zodat je Hyderized bent. Wij gedaan en het blijkt een brouwsel te zijn wat naar anijs smaakt en waar maar liefst 75% alcohol in zit.  De restjes steken ze op de bar in brand om dat aan te tonen. Verder proviand en brandstof ingeslagen daar we morgen een flinke afstand moeten overbruggen naar Prince Ruppert voor de overtocht van donderdag ochtend.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gerard:
    4 september 2014
    Goed om te lezen dat het goed met jullie gaat. Wanneer krijgen we die foto te zien waar die beer achter Nellie aan zit.?
    Heel veel plezier nog,
    Marja en Gerard
  2. Kees en dinie:
    4 september 2014
    Wat een mooie reis zeg, genieten maar met zijn 4en.
    groetjes kees en dinie
  3. Wilma en Ad:
    Spannend!!!!
  4. Beppie:
    5 september 2014
    mooi hoor
  5. Piet:
    6 september 2014
    Hallo allemaal, jullie reis verslagen gelezen, bekende stukken.
    Ben een beetje jaloers. Reis ziet er geweldig uit , nog veel plezier.
    Gr
    Piet
  6. Lian:
    8 september 2014
    Geinig, al die beren:-)
    Geniet er nog maar even van.